Albanië en machtig mooi Montenegro - Reisverslag uit Perast, Montenegro van Martijn en Ilse - WaarBenJij.nu Albanië en machtig mooi Montenegro - Reisverslag uit Perast, Montenegro van Martijn en Ilse - WaarBenJij.nu

Albanië en machtig mooi Montenegro

Blijf op de hoogte en volg Martijn en Ilse

31 Mei 2014 | Montenegro, Perast

Hallo allemaal, na ruim een week weer een bericht van onze kant. Vorige week vrijdag (23 mei) zijn we via het prachtige noordwesten van Griekenland naar Albanië gereden. Hier gaat werkelijk een (oude) wereld voor je open. Dit land heeft 40 jaar lang een cummunistische leider gehad en is daardoor erg lang van de wereld geïsoleerd gebleven. Sinds de jaren 90 is dit voorbij en ontwikkelt het land zich langzaam. De contrasten zijn groot, sommige mercedessen beginnen hier aan hun 5e leven terwijl er in de hoofdstad Tirana ook de allernieuwste rondrijden. Mensen lopen met 2 koeien op straat en hooien gebeurd nog met paard en wagen.
Aan de andere kant zie je keurige hotels en restaurants en probeert men het toerisme te bevorderen. En dit is terecht, het land is zo mooi! Heeft een prachtige natuur met mooie bergen en prachtige meren. De wegen daarentegen zijn veelal van mindere kwaliteit maar dat geeft (vooral Ils) de tijd om goed rond te kijken en al snel de vele bunkers op te merken. Er schijnen circa 700.000 bunkers te staan, ooit gebouwd om een eventuele aanval van het kapitalistische Westen te kunnen weerstaan. Nu weten we dat deze aanval nooit gekomen is.
Wij hebben enkele dagen op "de mooiste camping van de Balkan" aan het Skodar meer doorgebracht. Hier ontmoetten wij een Nederlands stel, dat in Montenegro bleek te wonen. Aangezien wij naar Montenegro wilden gaan nodigden zij ons uit voor een bakje koffie bij hun thuis zodat ze ons wat tips konden geven. Daar aangekomen bleek Paul de schrijver van de 1e Nederlandstalige reisgids over Montenegro te zijn, zijn vrouw Marianne heeft hiervoor de foto's gemaakt. Ze reizen en schrijven beroepshalve veel en kennen elke cm van Het land :-). Erg leuk en toevallig dus, zij hebben hun passie over Montenegro met ons gedeeld en niets teveel gezegd!
Montenegro heeft echt veel te bieden, we zijn begonnen met het Ostrog klooster, een klooster dat net als het Sumelaklooster tegen een steile bergwand is gebouwd, hierna zijn we naar het Durmitor nationaal park gereden. Hier tref je de diepste kloven en de hoogste bergen van Montenegro. We hebben een prachtig rondje gereden met circa 10 kilometer onverharde weg door een diepe kloof (respect voor Paul en Marianne die dit met de camper doen) en daarna door de sneeuwresten in het Durmitor gebergte. Een dag later zijn we langs de Tara rivier naar het volgende nationale park gereden (Biogradska) waar je heerlijk door het bos langs een prachtig bergmeer wandelt. Gisteren zijn we dwars door het land gereden om uiteindelijk in de baai van Kotor uit te komen. Dit was werkelijk fantastisch! De baai van Kotor is een fjord en als je vanuit de bergen (dat kan hier niet anders) komt aanrijden heb je schitterende uitzichten. We zijn uiteindelijk midden in deze baai in Perast gestopt. De enige camping hier in de buurt was om onduidelijke redenen gesloten, dus toch weer een appartementje gehuurd. Erg leuk en 20 meter van zee dus wederom een prachtige plek!
Komende week willen we een stukje Bosnië in en daarna de Kroatische kust te bekijken. Hierover de volgende keer meer!

• 31 Mei 2014 - 13:57

Ingrid:

Nou avontuur wilden jullie en dat hebben jullie gevonden! Superleuk dat jullie zo genieten van deze onvergetelijke ervaringen! Ga vooral door met genieten de komende maand! Veel liefs van ons!

• 31 Mei 2014 - 14:42

Mama Mia:

Da ziet er allemaal weer erg indrukwekkend uit en met eigen ogen alles zo zien is nog veel mooier.
    Geniet er nog maar even van want het begint al aardig op te schieten. Heel veel plezier nog.
    Groetjes xxxx van ons

• 31 Mei 2014 - 15:55

Mariana En Paul:

Wat fijn om te lezen dat jullie ons land mooi vinden!!! Nu Bosnia i Herzegovina en dat is ook meer dan de moeite waard!
    Fijne reis nog en tot ziens!!

• 31 Mei 2014 - 16:47

Henri En Marjolein:

Wauw wat een prachtige omgeving weer!
    Ook al probeer je het wel, het gevoel als je daar op een uitkijkpunt staat is niet in een foto vast te leggen. We zullen Belle het verhaal over zijn Montenegro ook even laten lezen.
    Geniet en doe rustig aan ! X

• 31 Mei 2014 - 17:35

Dries:

Zdravo Martijn & Ilse,
    heb net, "eindelijk", jullie reisverslagen zitten lezen. Wat een mooie en leuke verhalen, over al die mooie plaatsen en belevenissen. Foto's zijn echt schitterend.
    Handjes gaan weer jeuken bij die foto's in de bergen ... ( meteen Life is Joy filmke maar weer ns bekeken ;-) ).
    Nog heel veel plezier op jullie prachtige reis !!

ps Martijn ; mocht je weer een "testrijder" zoeken voor de volgende Stella ... ik houd me aanbevolen !!

• 02 Juni 2014 - 09:22

Jea:

Goedemorgen samen,hartelijk gefeliciteerd 12/5 jaar al een hele tijd op naar de 25!!

Volgens de berichten is het lekker genieten ga zo door.
    Groetjes Jeanne Clement

• 02 Juni 2014 - 09:40

Anika:

Super gaaf! Veel plezier! X

• 03 Juni 2014 - 18:47

Ria En Jan:

Wat bijzonder mooi allemaal. Ik geloof en zie en lees wel dat jullie er goed van genieten.
    Veel plezier verder en ik kijk weer uit naar het volgende verslag en foto's.
    Liefs x

• 04 Juni 2014 - 19:44

Anja:

Super om jullie verhaal elke keer te lezen! Veel plezier en goeie reis verder...... Geniet :0)

• 07 Juni 2014 - 20:46

Jeanne :

Wat laat,hartelijk gefeliciteerd met je 12,5 jaar bestaan van jullie zaak.
    Pak een lekker pilsje van mij!!
    Jeanne.